Poikkeustilassa korostuu yritysten välinen luottamus
Kassankierron varmistaminen poikkeustilanteen aikana kysyy koko ketjun luottamusta. Vaikka tulevaisuuteen ei voi nähdä, on yrityksessä tärkeää muistaa maltti päätöksenteon yhteydessä.
Koronan taloudelle aiheuttamat vaikutukset näkyvät jo lähes jokaisella alalla – ja vaikutukset oman yrityksen kassaan ovat pääsääntöisesti tulleet yllätyksenä. Muutos alkuvuoteen on ollut niin nopea, ettei siihen ole voinut etukäteen varautua.
Osa yrityksistä arvioi vaikutukset aluksi liian optimistisesti, kertoo Danske Bankin yrityspankin johtaja Matti Vainionpää.
Yritykset etsivät ratkaisuja
Poikkeustilanteen ylipääsemiseksi yrityksissä harkitaan erilaisia vaihtoehtoja, muun muassa oman pankin kanssa. Yritys voi miettiä, mitkä myynnit vetävät ja mistä kuluista voi karsia, Vainionpää lisää.
Yhteydenotto kumppaneihin ja pankkiin nopeuttaa oman tilanteen selvittämistä.
Vainionpää kertoo, että Dansken analytiikkatiimi tekee asiakkailleen kassapalveluanalyysejä, joiden avulla voidaan selvittää yrityksen kassaliikennettä. Kumppaneiden kanssa voi pyrkiä sopimaan pidemmistä maksuajoista. Vastaavasti omia ostolaskuja voi hyväksyä jo ennen eräpäivää.
Lowellin finanssiasiakkuuksista vastaava johtaja Tommi Aulénin mukaan aloittaa voi vaikka ottamalla yhteyttä kumppaneihin, pankkiin ja luotonhallintapalveluita tarjoaviin yrityksiin. Apuna rahan liikkumisen ennustamisessa kannattaa hyödyntää tuoretta dataa yritysten ja kuluttajien maksukyvystä. Reaaliaikainen data lisää kaupankäynnin luottamusta erityisesti nyt, kun vaikutukset näkyvät epätasaisesti yritysten ja alojen välillä.
Poikkeustilanteen vaikutukset näkyvät epätasaisesti, joten ajantasalla oleva tieto tukee päätöksentekoa, Lowellin Tommi Aulén korostaa.
B2B- ja B2C-yritysten elpymisessä on eroja
B2B-liiketoiminnassa maksutapana on yleisesti lasku. Poikkeustilanteessa yhä useampi yritys pyytää pidennystä maksuaikoihin, mikä vaikuttaa laskuttavan yrityksen kykyyn selviytyä omista maksuvelvoitteistaan. Luotolla myymisen riski on kasvanut. Viesti kentälle on, että luottamusta kannattaa lisätä ja riskejä on mahdollista hallita dataa hyödyntämällä, täsmentää Aulén.
Tärkeintä on välttää ketjureaktioiden syntymistä. Laskuttavalla yrityksellä voi olla muita alihankkijoita, joiden tulee myös saada saatavansa.
Poikkeustilanne vaikuttaa eri tavoin B2B- ja B2C-yritysten kassankiertoon. Kuluttajakaupassa rahat ovat tilillä yleensä parissa päivässä, sillä ostokset tehdään käteisellä tai luottokortilla.
Poikkeustilanteen jälkeistä aikaa ei voi vielä ennustaa
Sekä Danske Bankin Vainionpää että Lowellin Aulén toteavat, että pitkän aikavälin vaikutuksia yritysten liiketoiminnalle ei voi vielä arvioida.
Yrityksissä punnitaan eri vaihtoehtoja poikkeustilanteesta pois pääsemiseen, kertoo Danske Bankin Matti Vainionpää.
– Emme vielä tiedä, kuinka pitkään yhteiskuntaa koskevat rajoitteet kestävät tai kuinka suuri valtion suora tuki yrityksille lopulta on. Ravintola- ja matkailualalle muutos on jo ollut iso. Teollisuudessa puolestaan mietitään alihankintaketjujen järjestämistä, Vainionpää sanoo.
Aulén arvioi, että vaikka haasteita on, terveeltä yritykseltä lyhyaikaisesta poikkeustilanteesta elpyminen on todennäköistä. Mikäli poikkeustilanne pitkittyy, on tilanne aivan toinen. Yrityksille tilanne on tullut yllätyksenä ja alkushokista vasta toivutaan. Alkuvaiheessa useimmat yritykset ovat keskittyneet huolehtimaan ensisijaisesti työntekijöidensä terveydestä ja työskentelyolosuhteista.
B2B-kaupankäynnissä kannattaa nyt erityisesti panostaa luottamuksen lisäämiseen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä, Aulén tiivistää.